Het afgelopen jaar heeft een groep voedingsbedrijven samen met experts uit het onderwijs gewerkt aan een geactualiseerd kwalificatiedossier voeding. Het kwalificatiedossier Voeding beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om diens mbo-diploma te behalen. Dit nieuwe dossier is recent vastgesteld door het ministerie van OCW en is geldig vanaf 1 augustus 2024. Dit betekent dat BOL en BBL studenten die vanaf dat moment starten volgens deze eisen opgeleid worden.
De belangrijkste aanleiding voor de aanpassing van het kwalificatiesdossier was de voortdurende automatisering waardoor de productiesystemen complexer worden. Dit betekent dat er meer kennis nodig is van systemen en hoe deze aan elkaar verbonden zijn. Daarvoor zijn ook meer digitale vaardigheden nodig: sensoren instellen en uitlezen, online metingen monitoren, uitvoeringen en registreren van metingen, etc.
Door de trends en ontwikkelingen als automatisering en duurzaamheid is ook het belang van wendbaar vakmanschap in het werk toegenomen. Dit betekent dat er in de kwalificaties veel aandacht is voor vaardigheden op het gebied van samenwerken, het ontwikkelen van zelflerend vermogen, reflectie op gedrag, het nemen van verantwoordelijkheid en het gericht zijn op verbeteren.
De wendbaar vakmanschapscompetenties maken daarom vanaf 1 augustus 2024 bij alle mbo-opleiders in Nederland onderdeel van de volgende opleidingen:
Op basis van dit kwalificatiedossier worden het komende jaar ook verkorte opleidingen ontwikkeld die opleiden tot een mbo-certificaat. Hiermee levert het project Wendbaar vakmanschap in lerende organisaties (WVLO) een duidelijke bijdrage aan de opleiding van de (toekomstige) medewerkers voor de voedingsindustrie.
8 oktober, 2024
Talitha van der Weij, een goed voorbeeld van het combineren van werken en leren in de voedingsindustrie.
20 september, 2024
Binnen WVLO gebruiken we het Groeimodel voor lerende en innovatieve organisaties om met bedrijven in gesprek te gaan over de […]
Het ontwikkelen van mensen is de sleutel tot succes in een snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt. Wendbaar vakmanschap in lerende […]