Leren om nóg beter te delegeren. Dat was voor kwaliteitsmanager Aly Smit van Nielsen Massey één van de aanleidingen om de Leiderschapstraining van Bakery Sweets Center (BSC) te volgen. Ze kijkt daar heel tevreden op terug. “Het traject was zowel leuk als leerzaam. Sindsdien breng ik meer structuur aan in mijn overleggen en dat helpt bij het delen en loslaten van taken.
Dit artikel is geplaatst op de site van Bakery Sweet Center en is met toestemming overgenomen. Tekst: Wendy Noordzij
Het Leeuwarder bedrijf Nielsen Massey Vanillas International B.V. is producent van vanille-extracten. “Het is een klein bedrijf met twaalf medewerkers”, vertelt kwaliteitsmanager Aly Smit. Na haar studie levensmiddelentechnologie bekleedde ze diverse kwaliteitsfuncties. Sinds ruim zes jaar werkt ze met veel plezier voor Nielsen Massey. “Ik houd mij bezig met de kwaliteit in de breedste zin van het woord. Van het behandelen van klachten tot het maken van specificaties. Dat maakt mijn werk heel afwisselend.”
Toen Aly over de leiderschapstraining van Bakery Sweets Center hoorde, was ze gelijk enthousiast. “Nieuwe kennis opdoen is altijd leuk. Uit iedere training kun je wel leerpunten halen. De leiderschapstraining leek me heel interessant. Ik had er destijds net een collega bijgekregen. Voorheen deed ik alles alleen. Ik moest er best even aan wennen om dingen aan mijn collega over te dragen en om zaken los te laten. Het leek me fijn om dit tijdens de training te leren. Daarnaast is het prettig dat de training heel dichtbij, in Leeuwarden, plaastvindt.”
‘Workshops, intervisie en coaching maken het traject heel divers’
Aly Smit, kwaliteitsmanager Nielsen Massey
Aly omschrijft het traject als zeer nuttig. “Het allerleukste vind ik dat de training in drie elementen is verdeeld: workshops, intervisie en coaching. Dat maakt het traject in mijn ogen heel divers en waardevol. Tijdens de workshops werden verschillende onderwerpen behandeld. De eerste workshop was vrij algemeen en ging over wendbaar leiderschap. Daarbij werden allerlei leiderschapsstrategieën behandeld en werden drie pijlers genoemd: richting, ruimte en ruggensteun. Deze drie R’s ben ik niet meer vergeten”, blikt ze lachend terug. “De tweede workshop ging over communicatie en tijdens de derde workshop stond coachend leiderschap centraal.”
Tijdens de workshops moesten de deelnemers ook opdrachten uitvoeren. Aly vond het fijn om samen te werken met mensen uit dezelfde branche. “In ons werk komen we min of meer dezelfde situaties tegen. Dat maakt alles herkenbaar. We hadden echt een heel leuke groep.”
Ze kijkt dan ook heel tevreden op de training terug. “Ik heb naar aanleiding van de training bijvoorbeeld meer structuur aangebracht in mijn overleggen. Dat helpt mij bij het delen van werkzaamheden en het loslaten daarvan. Ik heb mijn doel dus daadwerkelijk bereikt. Daarnaast heb ik nog veel meer kennis opgedaan, die ik in mijn functie als kwaliteitsmanager goed kan gebruiken.”
Op de vraag of Aly nog verbeterpunten heeft, is het even stil. Dan antwoordt ze: “Door de coronamaatregelen werden de intervisie- en coachingsgesprekken een keer met elkaar gecombineerd. We hadden op diezelfde dag nog een rondleiding door een bedrijf en daarom was het met elkaar wel wat veel. Het is denk ik beter fijner dat de intervisies en coachingsgesprekken niet meteen achter elkaar plaatsvinden, zodat het even kan bezinken.” Desondanks kan ze de training van harte aanraden. “Het traject is verhelderend en nuttig.”
Een innovatie op komst? Een breder of gespecialiseerder takenpakket in zicht? Of wilt u uw organisatie alvast voorbereiden op de ‘beroepen van de toekomst’? Tijd voor wendbare vakmensen! Neem contact op met projectleider Arry Verhage voor een op maat gemaakt traject. Of neem een kijkje op de opleidingspagina van Bakery Sweets Center, Leidinggeven in Lerende Organisaties. In het najaar start de volgende lichting.
8 oktober, 2024
Talitha van der Weij, een goed voorbeeld van het combineren van werken en leren in de voedingsindustrie.
20 september, 2024
Binnen WVLO gebruiken we het Groeimodel voor lerende en innovatieve organisaties om met bedrijven in gesprek te gaan over de […]
Het ontwikkelen van mensen is de sleutel tot succes in een snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt. Wendbaar vakmanschap in lerende […]