Voor het deelproject taken van de toekomst wordt onderzocht in hoeverre de taken en bijbehorende vaardigheden van vier functies in de agrofood komende vijf jaar zullen veranderen.
Daarbij wordt gekeken naar de functie van operator, laborant / analist, medewerker quality assurance en medewerker van de technische dienst. Allereerst zijn relevante technologische trends in kaart gebracht door middel van documentanalyse en interviews met experts. Daaruit bleken de volgende technologische toepassingen het meest relevant voor de geselecteerde functies:
Vervolgens worden interviews en workshops georganiseerd om te bepalen wat de concrete gevolgen van die technologieën zijn voor de functies. Voor de functie laborant/analist en medewerker technische dienst zijn deze workshops al gehouden. Onder andere medewerkers zelf, leidinggevenden, HR en docenten vanuit het mbo nemen deel aan de interviews en workshops. Bij de medewerker technische dienst bleek uit de workshop bijvoorbeeld dat nieuwe machines minder vaak storingen geven, maar de storingen die ontstaan, zijn complexer. Ook zit er vaak een digitale component aan de storing, waarvoor samenwerking met de leverancier nodig is, omdat die het systeem op afstand kan uitlezen. Daarom moeten medewerkers technische dienst helder kunnen uitleggen wat het probleem is (communicatieve vaardigheden) en samen met de leverancier een oplossing vinden (samenwerking). En zo hebben ook predictive maintenance en augmented en virtual reality gevolgen voor de taken en competenties voor medewerkers technische dienst.
Als alle workshops zijn geweest, worden de veranderingen in de taken van de competenties als input gebruikt om na de zomer samen met de docenten van het mbo te kijken in hoeverre de huidige opleidingen aansluiten bij de taken die in de toekomst relevant zijn. Zo kunnen opleidingen worden verbeterd en wordt de student van nu opgeleid voor het werk van morgen. Ook kunnen de functieprofielen van de toekomst gebruikt worden voor het HR-beleid van bedrijven.
20 december, 2024
Het gaat goed met de Leiderschapstraining: leidinggeven aan wendbaar vakmanschap in lerende organisaties. Afgelopen jaar zijn maar liefst 24 deelnemers […]
6 december, 2024
Tijdens de Expeditie Leercultuur demo dag vertelde Arry Verhage, projectleider WVLO, dat Wendbaar vakmanschap niet alleen om techniek gaat, maar […]
5 december, 2024
Hoe blijf je als organisatie productief, innovatief en een aantrekkelijke werkgever? Hiervoor ontwikkelden we met TNO het groeimodel voor lerende […]