Hoe kun je wendbaar vakmanschap van medewerkers versterken en hoe kan jouw organisatie lerend en innovatief gedrag ondersteunen? Deze vraag staat centraal in de pilots met bedrijven. Op dit moment heeft TNO de resultaten van 5 pilots geanalyseerd: YellowChips, FrieslandCampina, Bakery Sweets Center (leidinggevenden van verschillende bedrijven), Holiday Ice en Vitens.
Doel van de pilots
In de meeste pilots staat – op het niveau van de medewerker – het versterken van actief leergedrag, verbreding van de inzetbaarheid en verbetering van de samenwerking en kennisdeling centraal. Op het niveau van de organisatie benoemen bedrijven het verbeteren van werkprocessen en rendementen. De rode draad is dat bedrijven het proces gericht op ontwikkeling en verbetering in gang willen brengen.
Resultaten
Naast het oplossen van concrete uitdagingen in het proces of product, resulteren de pilots gemiddeld in (kleine) verbeteringen in:
De pilots verschillen duidelijk in effect op de aspecten van wendbaar vakmanschap. Meerdere factoren zijn hier op van invloed. De volgende factoren lijken de resultaten bijvoorbeeld positief te beïnvloeden:
Twee pilots waren specifiek gericht op leiding geven aan de ontwikkeling van medewerkers. We vinden dat leidinggevenden na de pilot duidelijk meer richting, ruimte en ruggensteun gericht op ontwikkeling aan hun medewerkers geven. Bekend is dat dit lerend en innovatief gedrag van medewerkers bevordert.
Volgende stap
Op basis van deze pilots ontwikkelen we de WVLO maatwerkaanpak steeds verder door. Ook aan de slag met het versterken van het wendbaar vakmanschap van uw medewerkers en leidinggevenden? Neem dan contact op met Arry Verhage.
8 oktober, 2024
Talitha van der Weij, een goed voorbeeld van het combineren van werken en leren in de voedingsindustrie.
20 september, 2024
Binnen WVLO gebruiken we het Groeimodel voor lerende en innovatieve organisaties om met bedrijven in gesprek te gaan over de […]
Het ontwikkelen van mensen is de sleutel tot succes in een snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt. Wendbaar vakmanschap in lerende […]