Het gaat goed met de Leiderschapstraining: leidinggeven aan wendbaar vakmanschap in lerende organisaties. Afgelopen jaar zijn maar liefst 24 deelnemers opgeleid. De eerste aanmeldingen voor de training in 2025 zijn binnen. In dit artikel vertelt Wijnand Verschuur, docent Aeres MBO en initiatiefnemer van de training, over het succes en een verdere optimalisatie van de training.
Welke vernieuwingen hebben jullie het afgelopen jaar doorgevoerd?
“In de evaluatie van 2023 werd de suggestie genoemd om een DISC-analyse toe te voegen. Dat hebben we afgelopen jaar gedaan. Nieuwe deelnemers maken nu eerst online een DISC-test. DISC staat voor Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformisme. Uit de test komt een bepaald DISC-profiel, dat in een bepaalde kleur wordt weergegeven. Tijdens de eerste sessie bespreken we de profielen met elkaar. Dat is heel waardevol. De deelnemers zien niet alleen waar ze zelf staan, maar ook waar de anderen staan. Daardoor begrijp je elkaar beter.”
Hebben de deelnemers de DISC-analyse als waardevol ervaren?
“Jazeker! Als je weet welk profiel iemand heeft, dan kun je daar in communicatie rekening mee houden. Niet alleen tijdens de training, maar ook bij het aansturen, begeleiden en coachen van medewerkers. Als iemand enthousiast en creatief is, dan vergt dat een andere manier van benaderen dan iemand die introvert is. Aan de andere kant leer je ook meer over je eigen gedrag. Als jij heel directief bent, dan vindt een aantal medewerkers dat heel fijn, maar een aantal anderen niet. Hoe ga je daarmee om? Hierbij gaat het echt om een individueel leerplan. Iedere leidinggevende heeft andere stappen te maken. Dat is ook de reden waarom wij naast de workshops intervisies houden.”
In het najaar is er een nieuwe cursus gestart. Hoe gaat het daarmee?
“We hebben wederom 12 deelnemers. Samen met de 12 cursisten in de training van dit voorjaar is dat ruim het dubbele van de doelstelling die wij onszelf hebben opgelegd. Het is een hele diverse groep leidinggevenden van zowel grotere als kleinere bedrijven. Door de onderlinge verschillen in de groep ontstaat een leuke interactie. Daardoor kunnen de deelnemers echt van elkaar leren en hun ervaringen uitwisselen.”
Wat is de belangrijkste motivatie om mee te doen?
“Er zijn deelnemers die er zelf voor hebben gekozen om mee te doen. Ze begeleiden medewerkers op hun eigen manier en zijn benieuwd naar andere methodes om zaken aan te pakken. Daarnaast zijn er cursisten die door hun bedrijf zijn aangemeld om nog een slag te maken richting de medewerkers of de andere leidinggevenden waarmee wordt samengewerkt. Leidinggeven betekent ook samenwerken. Zo kunnen ze met elkaar groeien.”
Wat levert de meeste toegevoegde waarde op voor de deelnemers?
“Ze worden zich steeds meer bewust van hun eigen communicatie. Het grootste leerpunt is wellicht om niet altijd instructies te geven. Veel leidinggevenden in productieruimten zijn vooral output gericht. Ze willen heel graag laten zien hoe iets moet, terwijl het juist heel goed kan zijn om even afstand te nemen en het de werknemer zelf te laten proberen. Als je blijft instrueren, dan worden je medewerkers niet zelfstandig. Je kunt de zelfstandigheid verder vergroten door open vragen te stellen. Uit coaching-gesprekken blijkt dat leidinggevenden in de snelheid van het werk vaak geneigd zijn om gesloten vragen te stellen, zoals: ‘weet je wat je te doen staat?’ In plaats van kun je ook vragen: ‘Waar loop je tegenaan?’ of: ‘Wat heb je nodig?’ Door deze open vraagstelling krijg je veel meer informatie krijgen.”
Wat zijn je verwachtingen voor komend jaar?
“Inmiddels zijn de aanmeldingen binnen, maar we hebben nog ruimte voor een aantal cursisten. De intakes hiervoor vinden plaats op 25, 26 en 27 februari.”
Hoe belangrijk is het dat leidinggevenden deze opleiding volgen?
“In lerende organisaties speelt de leidinggevende een cruciale rol. De komende jaren gaat een groot deel van de oudere werknemers met pensioen. De kennis moet worden overgedragen aan jongere medewerkers. Dat vraagt om een andere manier van aansturen; van instrueren naar begeleiden. Dat wordt nog belangrijker op het moment dat er personeel binnenkomt dat niet de juiste opleiding heeft gevolgd. Je moet dan meer tijd steken in leren en ontwikkelen. Dat besef willen we tijdens de cursus creëren. Zo bereiden we de leidinggevenden voor op de aankomende jaren.”
Wil je meer informatie over de training of je aanmelden? Neem dan contact op met Wijnand Verschuur via w.verschuur@aeres.nl of kijk op onze pagina over de Leiderschapstraining voor meer informatie.
Tekst: Bakery Sweets Center, Wendy Noordzij
6 december, 2024
Tijdens de Expeditie Leercultuur demo dag vertelde Arry Verhage, projectleider WVLO, dat Wendbaar vakmanschap niet alleen om techniek gaat, maar […]
5 december, 2024
Hoe blijf je als organisatie productief, innovatief en een aantrekkelijke werkgever? Hiervoor ontwikkelden we met TNO het groeimodel voor lerende […]
De voedings- en watersector hebben behoefte aan goed opgeleide wendbare vakmensen. Vakmensen die zich blijven ontwikkelen en duurzaam inzetbaar zijn. […]