Het tweede webinar over Leven Lang ontwikkelen op 31 mei had als onderwerp ‘de wendbare vakmens’. Over wie hebben we het eigenlijk? Wanneer ben je een wendbaar vakmens? Welk gedrag laat je dan zien? Drie sprekers belichten dit tijdens het webinar vanuit hun eigen perspectief.
Wilma Daams van vakbond FNV gaf ons inzichten vanuit werknemersperspectief. Zij pleitte ervoor om vooral te richten op praktisch opgeleide mensen. Hoger opgeleiden vinden vaak hun weg wel binnen opleidingsland.
Bij deze -vaak loyale en tevreden- werknemers is het vooral van belang om het gesprek aan te gaan en hen zelf te motiveren om te willen leren. Wanneer zij de noodzaak (updaten vakkennis, de klimaatopgaven of hun eigen ontwikkeling) ervan inzien, komt de motivatie vanzelf. Bedenk als werkgever wat kan helpen, zoals het leveren van maatwerk, leren tijdens werktijd en prikkelende werkvormen. Onderzoek ook de mogelijkheden voor het halen van certificaten en de financieringsmogelijkheden. En vooral: praat er mét hen over. En niet over hen.
Goedele Geuskens van TNO praatte ons bij over de SKILLS-benadering. Wat zijn typische wendbare skills bij vakmensen en hoe ontwikkel je deze?
Zij maakt hier onderscheid tussen twee aspecten: het continu leren en ontwikkelen van mensen (upskilling) en loopbaanontwikkeling (reskilling).
Kenmerken van wendbaar vakmens:
De skills die Goedele noemt zijn beroep overstijgende skills. Hoe ondersteun je die? Een lerende organisatie bevordert wendbaar vakmanschap: zorg ervoor dat mensen zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit kan op taakniveau, door collega’s en leidinggevende of in de organisatie zelf. En laat je hierbij ondersteunen door de opleider: de school komt naar het bedrijf.
Skills beschrijft vaardigheden en eigenschappen van de wendbare vakmens. Dan blijkt dat sommige loopbaanwisselingen tussen sectoren ineens logisch, omdat je deze vanuit onderliggende skills bekijkt. Een functie als bakker kan dan veel gemeen hebben met een administratief medewerker.
Liesbeth van de Vegt van S-BB ging in op de vraag: wat vraagt het concept van Wendbare Vakmensen van onderwijspartners? Hoe kan S-BB helpen bij het flexibiliseren van de (stukjes van) opleidingen en meedenken in het opbouw van programma’s tot diploma’s? De huidige structuren, dossiers en certificaten lenen zich goed voor bijscholing, aldus Liesbeth. Benut die mogelijkheden. Soms hebben we nog wat last van de beperkingen die voortkomen uit de historische tweedeling tussen ROC’s en AOC’s, maar de hoop is dat deze snel worden opgelost.
Tot slot gingen de aanwezigen aan de slag met het beantwoorden van de vraag hoe groene onderwijsinstellingen moeten inspelen op de vragen uit de LLO-markt? Wat moeten we anders of beter doen? Hieruit kwamen een aantal nuttige bevindingen en tips:
20 december, 2024
Het gaat goed met de Leiderschapstraining: leidinggeven aan wendbaar vakmanschap in lerende organisaties. Afgelopen jaar zijn maar liefst 24 deelnemers […]
6 december, 2024
Tijdens de Expeditie Leercultuur demo dag vertelde Arry Verhage, projectleider WVLO, dat Wendbaar vakmanschap niet alleen om techniek gaat, maar […]
5 december, 2024
Hoe blijf je als organisatie productief, innovatief en een aantrekkelijke werkgever? Hiervoor ontwikkelden we met TNO het groeimodel voor lerende […]